eSportens udfordringer i jagten på nye betting-højder
For bare få år siden var det utænkeligt, at nogen ville satse penge på First Person Shooter eller strategispil. I dag satses der flere penge på eSport end nogensinde før, men der er stadig en række centrale udfordringer, hvis eSporten for alvor skal kæmpe med om sportsbetternes gunst.
League of Legends, Counter Strike Global Offensive, Dota 2, Hearthstone, Call of Duty, World of Tanks. For nogen lyder det måske som en liste over de seneste actionfilm fra Hollywood, mens rigtig mange andre formodentlig kan genkende en eller flere titler som nogen af de mest populære computerspil på verdensplan.
Spillenes popularitet er alle vokset anseeligt over de seneste år, og det har også haft indflydelse på størrelsen af de internationale turneringer, hvor verdens bedste gamere mødes for at kæmpe om gigantiske præmiepuljer, der i dag kan runde millioner og atter millioner af dollars i de største verdensmesterskaber og mest prestigefyldte ligaer.
Som industrien er vokset, har den fået tilnavnet ’eSport’ efter elektronisk sport, og det har for alvor fået bookmakernes øjne op for fænomenet, for hvor der er sport, er der også et marked for betting. Det har vist sig aldeles sandt, og aktører som Pinnacle Sports, Betway, NordicBet og vores hjemlige Oddset fra Danske Spil har allerede grebet handsken, og udbyder i dag både almindelige væddemål og livebetting på eSport-opgør.
På højde med golf
Hos Danske Spil har man endda oprettet en specifik sektion kaldet eOddset, der udover væddemål også indeholder blandt andet videoer og analyser af eSport. For selvom der stadig er langt op til en sportsgren som fodbold, så er eSport for alvor på vej frem, fortæller Steffen Thomsen, der er Produkt Manager for eSport hos Danske Spil.
”På en tilfældig fodboldkamp har vi måske omkring 80 væddemål, mens der rettere er i omegnen af 15 væddemål på et gennemsnitlig League of Legens-opgør. Men det er vigtigt at holde sig for øje, at det tal er 10 gange så stort, som da vi første gang introducerede væddemål på eSport tilbage i januar 2014. Vi mærker hele tiden en stigende interesse for eSport, og i dag er det lige så stor en forretning for os som for eksempel golf eller badminton”, siger han.
En anden grund til, at man fra Danske Spils side for alvor har kastet både tid, energi og penge i de nye, spændende marked, er ifølge Steffen Thomsen, at det kommer ud til mennesker, der traditionelt set ikke interesserer sig for betting eller sport.
”eSports-betting henvender sig jo til et segment, som Danske Spil almindeligvis ikke har haft særlig godt fat i, hvilket gør det interessant rent forretningsmæssigt. Jeg er således gået fra at sætte et par enkelte eSports-odds i 2014, til at dele min tid ligeligt mellem det traditionelle Oddset og eOddset sidste år, til endelig at kunne beskæftige mig med eSports fuldtid fra i år”, fortæller Produkt Manageren.
Mangel på struktur
Selvom eSports-betting stormer frem både på den internationale og danske scene, så vokser træerne ikke ind i himlen, hvis man skal tro Steffen Thomsen. Der er nemlig stadig en lang række udfordringer, der skal overvindes i jagten på sportsbetternes gunst.
”Den primære hæmsko for eSportens videre udvikling lige nu er mangel på struktur. Det man skal huske på, er, at eSport har vokset sig stort uden at benytte sig af de gængse eksponeringsplatforme som TV og aviser. Det er et fænomen, der er blevet båret frem af Twitch og andre streamingtjenester, og derfor famler mange af de store eSports-produktioner stadig lidt i blinde. Man mangler simpelthen de traditioner og erfaringer med afvikling af turneringer fra de traditionelle sportsgrene”, fortæller han.
Et godt eksempel er den netop overståede Counter Strike Global Offensive-turnering, Game Show Global eSports Cup, hvor arrangørerne længe ikke så ud til at have styr på de rigtige indrejsevisa til de deltagende spillere. Ultimativt lykkedes det at få afviklet turneringen, men et af verdens bedste Counter Strike-hold, danske Astralis, overvejede længe at blive væk på grund af de administrative problemer.
Derudover forklarer Steffen Thomsen også, at der rent oddssætningsmæssigt også kan være problemer i den udprægede laissez-faire tilgang til skemalægning af opgør i de største turneringer og ligaer. Her kan kampe nemlig uden varsel blive flyttet timer frem eller tilbage, ligesom banevalg sjældent bliver offentliggjort i sidste øjeblik, selvom det kan have enorm indflydelse på en betting-linje.
Frygter ikke matchfixing
Bekæmpelsen af matchfixing har også ofte været nævnt som en af de største forhindringer at overkomme, hvis eSporten vil gøre sig forhåbninger om at kunne bide skeer med de mere traditionelle sportsgrene. Den køber Steffen Thomsen imidlertid ikke.
”Rigtig mange udenforstående tror måske, at man kan snyde som vandet driver, fordi man sidder bag en computerskærm. Reelt set er eSporten dog kommet utroligt langt. Først og fremmest har rigtig mange af spiludviklerne selv opfundet sofistikeret anticheat-software, der detektere snyd, men efterhånden kan man også genkende spillemønstrene hos de enkelte spillere, så eventuelle uregelmæssigheder altid vil blive undersøgt”, fortæller han.
Læs også: Tidligere StarCraft-verdensmester anholdt for match-fixing
Han slår dog også fast, at man hos eOddset og andre eSports-bookmakere verden over stadig er påpasselige med, hvilke ligaer og turneringer man vælger at udbyde spil på.
”Det er klart, at vi altid overvejer nøje, hvilke turneringer vi udbyder væddemål på. Da vi tilbage i 2014 begyndte at sætte odds på League of Legends-opgør, var det udelukkende LAN-begivenheder vi valgte, men siden er mange af online-turneringerne blevet så store og så professionelt drevet, at vi ikke er det fjerneste nervøse ved at udbyde spil på dem”, siger han.
Har profilerne – mangler sponsorerne
Mens vores naboer i Sverige har en langt stærkere tradition for eSport og eSports-organisationer, så er vi ved at komme stærkt efter det herhjemme, påpeger Steffen Thomsen.
”Når det kommer til League of Legends har vi en række danske profiler som for eksempel Bjergsen, mens vi er en af de stærkeste Counter Strike-nationer i verden med hold som Astralis, Dignitas og SK Gaming. Når vi har sådanne verdensstjerner, så trækker det naturligvis spillere, seere og bettere til eSporten. De fortjener både anerkendelse og respekt, og det forsøger vi at give dem hos eOddset. Derfor er vores fokus også i høj grad på content og ikke kun betting, hvilket blandt andet kommer til udtryk i vores eOddset TV-program, analyser og blogs”, fortæller han.
Dermed er vejen banet for det helt store eSports-gennembrud, nu er det udelukkende et spørgsmål om sponsorer, mener Steffen Thomsen.
”Udover Copenhagen Wolves har vi ikke nogen stærk dansk eSports-organisation, fordi et hold som Astralis er meget internationalt branded. Så det der virkelig kunne sætte skub i tingene nu, var, hvis et par pengestærke virksomheder ville poste sponsorater i en ny organisation eller i nye Pro- eller Semipro-ligaer. Man må håbe, at flere af de danske virksomheder får øjnene op for eSporten, der er godt på vej til at manifestere sig som et fænomen”.